Prevederile privind Uniunea Europeana in constitutiile statelor membre UE
INTRODUCERE
Uniunea Europeana este o consecinţă neintenţionată
a delegării reprezentării statelor in cadrul unor tratate internaţionale[1].
Rezultatul, unic în lume dată fiind diversitatea naţiunilor, limbilor, a
etniilor, culturilor, istoriei, condiţiilor sociale etc., pe cale le găsim pe
bătrânul continent, nu a fost deloc anticipat de ţările care au fondat Comunitatea
Europeana a Cărbunelui si Oţelului (CECO) în 1951. În lucrarea lor[2]
doi profesori de la Universitatea din California, reiterează că procesul de
„constituţionalizare” a tratatelor demonstrează că s-a trecut de la un sistem de
înţelegeri juridice la un regim juridic
care conferă drepturi si obligaţii tuturor persoanelor fizice şi juridice,
tuturor entităţilor aflate pe teritoriul UE. Există desigur şi opinia in care
se argumentează că integrarea europeană reprezintă o serie de adaptări
raţionale ale liderilor naţionali cu privire la constrângerile si
oportunităţile care au rezultat din evoluţia unei economii mondiale
interdependente, puterea relativă a statelor in sistemul internaţional precum şi
potenţialul instituţiilor internaţionale de a susţine credibilitatea angajamentelor
asumate de către state în plan internaţional[3].
S-ar putea spune că abordarea este
una divergentă: prima este juridică iar cea de a doua este politică. Dar cele
două puncte de vedere se întâlnesc în orice constituţie (scrisă) din lume, relaţia
dintre drept şi politică fiind una de interdependenţă: puterea publică – o
formă oficială de obiectivare a puterii politice, are şi capacitatea de a crea
şi de a aplica normele juridice; convertind astfel dezideratele politice în
imperative juridice; pe de altă parte formele şi limitele de exprimare politică
sunt predeterminate prin norme juridice[4].
Astfel, prin împletirea dezideratelor
politice şi juridice s-a ajuns ca instituţiile Uniunii Europene sa guverneze,
art. 15 din Tratatul de la Lisabona, varianta
consolidată (ex-articolul 255 TCE) statuând
următoarele: „în scopul promovării unei bune guvernări şi asigurării participării societăţii civile, instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile
Uniunii acţionează respectând în cel mai înalt grad principiul transparenţei”
(sublinierile ne aparţin).
Având în vedere drumul lung parcurs, de la
un tratat din 1951 şi până cel de la Lisabona din 2009, cu toate schimbările
politice şi juridice care au avut loc cinci decenii, având in vedere şi
diversitatea existentă în spaţiul ocupat de ţările care alcătuiesc Uniunea
Europeană, este lesne de înţeles că inclusiv in plan constituţional vom găsi
diferenţe apreciabile.
Sunt constituţii care nu fac referire la
Uniunea Europeană, care au fost modificate pentru a le pune în acord ordinea
juridică europeană (Franţa) sau care au fost modificate înainte de aderare
(cazul României).
UE este un parteneriat economic şi politic
unic în lume, care reuneşte 27 de ţări europene şi acoperă aproape tot
continentul[5]. UE a fost creată în perioada care a urmat
celui de-al Doilea Război Mondial. În prima etapă, s-a pus accent pe
consolidarea cooperării economice: ţările implicate în schimburi comerciale
devin interdependente din punct de vedere economic şi astfel se evită riscul
izbucnirii unui nou conflict. În 1958 este creată Comunitatea Economică
Europeană (CEE), care, iniţial, contribuie la intensificarea cooperării
economice între şase ţări: Belgia, Germania, Franţa, Italia, Luxemburg şi
Ţările de Jos. Urmează crearea unei pieţe unice de mari proporţii, care
continuă să se dezvolte către valorificarea întregului său potenţial.
Ceea ce a început ca o uniune strict
economică a devenit treptat o entitate cu activităţi în nenumărate domenii, de
la ajutor pentru dezvoltare, până la politica de mediu. Această schimbare a
fost reflectată de modificarea, în 1993, a numelui Comunităţii Economice
Europene (CEE), care a devenit Uniunea Europeană (UE).
De mai bine de jumătate de secol,
continentul european se bucură de pace, stabilitate şi prosperitate. Populaţia
sa trăieşte la standarde ridicate şi beneficiază de o monedă europeană comună.
Au dispărut controalele la frontierele dintre statele membre ale UE, cetăţenii
pot circula liber pe aproape tot continentul şi le este mult mai uşor să trăiască şi să muncească în UE. Dar
întregul drum spre ”unitatea” europeană a fost presărat cu multiple poticneli,
unele internaționale, altele naționale (referendumurile din Franța sau Olanda
cu privirile la Constituția Europeană).
Pentru a pune Legea Fundamentală în acord
cu noile realități unele state și-au revizuit constituția, altele nu, doctrina[6]
distingând din acest punct de vedere în:
- Constituții
care conțin dispoziții explicite in materia delegării competențelor către
Uniunea Europeană și în plus au fost larg revizuite avându-se în vedere
diversele aspectele specifice ale aderării (Germania, Franța, Austria,
Portugalia);
- Constituții
care conțin prevederi explicite în materia delegării competențelor către
Uniunea Europeană, precum și alte câteva dispoziții cu privire la aderarea
la Uniunea Europeană (Irlanda, Suedia, Grecia);
- Constituții
în care aderarea a fost adoptată în temeiul unei clauze generale cu
privire la organizațiile internaționale, dar au fost făcute unele
modificări cu privire la anumite aspecte specifice aderării;
- Constituții
care nu conțin prevederi despre Uniunea Europeană, aderarea fiind
adoptată sub imperiul clauzelor cu privire la organizațiile
internaționale.
CAPITOLUL I
STATELE FONDATOARE
1.
BELGIA
Constituția Belgiei[7]
face referire la tratatele privind instituirea Comunităților Europene in art.
168. După modificarea din 19 iulie 2012, publicată în monitorul oficial la 22
iulie 2012, prin care a fost adăugat art. 168 bis se face trimitere la
Parlamentul European, reglementându-se o situație specific belgiană. Art. 168:
Camerele Parlamentului sunt informate chiar de la deschiderea negocierilor cu
privire la revizuirea totală a tratatelor de instituire a Comunităților
Europene; precum si cu privire la tratatele sau alte acte modificatoare.
Camerele vor primi un proiect al tratatului înainte de semnarea acestuia. În ce
privește alegerile în Parlamentul European, spune art. 168 bis, legea prevede
dispoziții speciale în scopul de a proteja interesele legitime ale vorbitorilor
de limbă franceză și olandeză din fosta provincie Barbant. Dispozițiile care
stabilesc aceste reguli speciale pot fi modificate doar printr-o lege adoptată
de o majoritate prevăzută la articolul 4, ultimul alineat[8].
2.
FRANȚA.
Titlul XV al Constituției franceze[9] este denumit: ”Despre Uniunea
Europeană”.
Art. 88-1 stipulează: Republica ia parte
la Uniunea Europeană alcătuită din statele care au ales în mod liber sa-si
exercite în comun anumite competențe în virtutea Tratatului Uniunii Europene si
a Tratatului cu privire la funcționarea Uniunii Europene, așa cum rezultă
acestea din tratatul semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007. Art. 88-2 dispune
că se stabilesc prin lege normele cu privire la mandatul european de arestare în baza actelor adoptate de instituţiile
Uniunii Europene.
Sub rezerva reciprocităţii, dispune art. 88-3
şi în conformitate cu modalităţile prevăzute de Tratatul privind Uniunea
Europeană, semnat pe 7 februarie 1992, dreptul de vot şi de a fi ales la
alegerile municipale poate fi acordat numai cetăţenilor Uniunii rezidenţi în
Franţa. Aceşti cetăţeni nu pot exercita funcţia de primar sau de viceprimar şi
nici nu pot participa la desemnarea electorilor pentru Senat şi la alegerea
senatorilor. Condiţiile de aplicare a prezentului articol sunt stabilite
printr-o lege organică votată în aceiaşi termeni de ambele camere.
Guvernul supune
Adunării Naţionale şi Senatului, încă de la transmiterea lor către Consiliul
Uniunii Europene, proiectele de acte legislative europene şi celelalte proiecte
sau propuneri de acte ale Uniunii Europene, dispune art. 88-4.
Alineatul 2
precizează că în conformitate cu modalităţile prevăzute de regulamentul
fiecărei camere, pot fi adoptate rezoluţii europene, dacă este cazul în afara
sesiunilor, pe marginea proiectelor sau propunerilor menţionate la primul
alineat, precum şi pe marginea oricărui document emanând de la o instituţie a
Uniunii Europene.
În cadrul
fiecărei camere parlamentare se înfiinţează o comisie însărcinată cu afaceri
europene (alin. 3).
Art. 88-5
prevede că orice proiect de lege prin care se autorizează ratificarea unui
tratat privind aderarea unui stat la Uniunea Europeană este supus
referendumului de către Preşedintele Republicii[10]. Acest articol nu este
aplicabil aderărilor ce intervin în urma unei conferinţe interguvernamentale a
cărei convocare a fost hotărâtă de Consiliul European înainte de 1 iulie 2004.
Totuşi, prin votarea unei moţiuni adoptate în termeni identici de fiecare
cameră cu o majoritate de trei cincimi, Parlamentul poate autoriza adoptarea
proiectului de lege potrivit procedurii prevăzute la alineatul trei al
articolului 89.[11]
În art. 88-6 se
dispune că Adunarea Naţională sau Senatul poate emite un aviz motivat asupra
conformităţii unui proiect de act legislativ european cu principiul
subsidiarităţii. Avizul este adresat de Preşedintele camerei respective
Preşedintelui Parlamentului European, celui al Consiliului şi celui al Comisiei
Europene. Guvernul este informat despre acest aviz.
Fiecare cameră
poate introduce în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene o acţiune
împotriva unui act legislativ european pentru încălcarea principiului
subsidiarităţii. Această acţiune este înaintată Curţii de Justiţie a Uniunii
Europene de către Guvern, stipulează alin. 2.
În acest scop,
pot fi adoptate rezoluţii, dacă este cazul în afara sesiunilor, conform
modalităţilor de iniţiativă şi de dezbatere stabilite de regulamentul fiecărei
camere. La solicitarea a şaizeci de deputaţi sau a şaizeci de senatori,
acţiunea este exercitată de drept (alin. 3).
În fine, articolul 88-7 prevede că prin
votarea unei moţiuni adoptate în termeni identici de Adunarea Naţională şi de
Senat, Parlamentul se poate opune unei modificări a regulilor de adoptare a
actelor Uniunii Europene, în cazurile prevăzute, în materie de revizuire
simplificată a tratatelor sau de cooperare judiciară civilă, de către Tratatul
privind Uniunea Europeană şi de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
aşa cum rezultă ele din Tratatul semnat la Lisabona pe 13 decembrie 2007.
GERMANIA
Art. 23 din
Constituția germană[12]
precizează că pentru edificarea unei
Europe unite, RFG participă la dezvoltarea Uniunii Europene care este ataşată
principiilor federative, sociale, ale statului de drept şi ale democraţiei ca
şi principiului subsidiarităţii şi care garantează protecţia drepturilor
fundamentale în mod esenţial comparabilă celei din prezenta Lege fundamentală.
În acest scop, Federația poate să transfere drepturi de suveranitate prin
lege, cu aprobarea Consiliului Federal
al Landurilor[13].
Articolul 79, al. 2 şi 3 se aplică instituţiei Uniunii europene ca şi
modificărilor tratatelor fundamentale şi altor regulamente similare care
modifică sau completează conţinutul Legii fundamentale sau care fac posibile
asemenea modificări sau completări[14].
Alin. 1a prevede că Bundestag-ul și Bundesrat-ul au dreptul de a formula
acțiuni la Curtea Europeană de Justiție în cazul încălcării principiului
subsidiarității printr-un act al Uniunii Europene. Bundestagul are obligația de
a iniția o atare acțiune la cererea unei pătrimi din membrii săi. În același
alineat se prevede că sunt admise prin lege adoptată de Bundesrat excepții de
la art. 42, alin. 2, prima frază și de la art. 52, alin. 3, prima frază[15];
excepții admise pentru exercitarea drepturilor conferite Bundestag-ului și
Bundesrat-ului prin tratatele fondatoare ale Uniunii Europene.
Landurile, prin intermediul Consiliului Federal, și Parlamentul
participă la chestiunile privind Uniunea Europeană. Guvernul Federal are
obligația de a informa complet și cu celeritate Bundestag-ul și Bundesrat-ul
(alin. 2)
Conform alineatului 3, înainte de a participa la proiectele legislative
ale Uniunii Europene, Guvernul Federal îi va oferi Bundestagului
posibilitate de a-și exprima punctul de
vedere. În timpul negocierilor Guvernul federal va șine cont de poziția
Bundestagului, detaliile urmând a fi reglementate prin lege.
Alin. 4 stipulează că Bundesrat-ul participă la procesul decizional al
federației (în cadrul Uniunii) în măsura în care ar fi fost competent să facă
acest lucru într-o chestiune internă comparabilă sau în măsura în care
subiectul ar fi fost de competența landurilor.
În cazul în care interesele Landurilor sunt afectate într-un domeniu
exclusiv de competența Federației sau în care Federația are dreptul exclusiv de
a legifera, Guvernul Federal va ține cont de avizul Bundesrat-ului. În cazul în
care puterea de legiferare a landurilor, organizarea administrativă a acestora
sau procedurile lor administrative sunt preponderent afectate, avizul
Bundesrat-ului trebuie respectat în mod determinant în ce privește formarea
poziției Federației, în acord cu responsabilitatea Federației pentru națiune ca
întreg. În probleme care pod duce la creșterea cheltuielilor sau reducerea
veniturilor Federației, este necesar acordul Guvernului federal. În cazul în
care dreptul de legiferare al landurilor în domeniile educației, culturii,
radio-tv, este puternic afectat, exercițiul drepturilor RFG ca stat membru al
uniunii Europene va fi delegat unui reprezentant al Landurilor, desemnat de
Bundesrat. Aceste drepturi vor fi exercitate cu participarea și în coordonare
cu Guvernul Federal; exercitarea acestora se va realiza în acord cu
responsabilitatea Federației pentru națiune ca întreg (alin. 6).
Alin 7 precizează ca procedurile cu privire la alin. 4 și 6 se
reglementează printr-o lege aprobată de Bundesrat.
La art. 28, alin. (1), se precizează că în alegerile locale (județene și municipale)
persoanele care posedă cetățenia unui stat membru al Uniunii Europene, au
dreptul de a alege și de a fi ales, în conformitate cu dreptul comunitar.
Conform art.
45, Bundesrat-ul instituie o comisie pentru afaceri Europene. Comisia poate fi
împuternicită să susțină drepturile Bundestagului pe lângă Guvernul federal, în
conformitate cu art. 23. De asemenea, comisia poate fi împuternicită să
exercite drepturile Bundestagului conferite prin tratatele constitutive ale
Uniunii Europene.
Art. 50 dispune
că Landurile participă prin intermediul Consiliului Federal la legiferarea și
administrarea federației precum și la afacerile Europene.
În art. 52,
alin 3a, se precizează că Bundesrat-ul poate institui o Camera pentru afaceri
europene, ale cărei hotărâri vor fi considerate hotărâri ale Bundesrat-ului.
Numărul de voturi total exprimate de fiecare land este determinat conform art.
51, alin. 2 din Constituție[16].
Art. 87d, menționează că servicii de trafic aerian pot fi asigurate de
operatori străini autorizați în conformitate cu legislația comunitară.
Federaţia înfiinţează o Bancă de emisiune monetară ca Bancă Naţională.
Atribuţiile şi competenţele ei pot fi transmise în cadrul Uniunii Europene
Băncii Centrale Europene, care este independentă şi se consacră scopului
asigurării stabilităţii preţurilor, se statuează în art. 88.
În alin 6 al art. 104a, legiuitorul german dispune că în cazul în care
Uniunea Europeană impune corecții financiare, care privesc mai multe Landuri,
Federația și landurile suportă cheltuielile rezultate în proporție de 15 la 85,
în atare caz Landurile suportă în solidar cheltuielile în proporție de 35 la
sută; 50 la sută din cheltuieli sunt suportate de landurile responsabile cu
acele cheltuieli, proporțional cu sumele primite, prevederi detaliate urmând a
se institui prin lege organică.
Conform art. 106, alin 1, pct. 7, Federația are dreptul la veniturile rezultate
din taxe și impozite instituie în cadrul Uniunii Europene, care vor fi
administrate de organele financiare federale, conf. art. 108.
Federația și landurile, conform art. 109 alin 2, vor conlucra la
îndeplinirea obligațiilor care rezultă din actele juridice ale Uniunii
Europene, în vederea menținerii disciplinei bugetare, in conformitate cu art.
104[17]
din tratatul de instituire a Comunității Europene și sub acest aspect vor ține
cont de echilibrul economiei. În alin 5
al aceluiași articol se dispune că sancțiunile impuse de Comunitatea Europeană
în baza art. 104[18]
din tratatul privind instituirea Comunității Europene, în vederea menținerii disciplinei
bugetare, for fi suportate de Federație și de Landuri în proporție de 65
respectiv 35%. Landurile vor suporta în solidar 35% din cheltuieli, în funcție
de numărul de locuitori, 65% din cheltuieli revenind landurilor în funcție de
gradul lor de vinovăție, detaliile urmand a fi stabilite prin lege.
ITALIA
Conform art.
117 din constituția[19]
italiană puterea legislativă este exercitată de stat și de regiuni, în
conformitate cu Legea Fundamentală și cu limitele care decurg din legislația
comunitară și din obligațiile internaționale.
În alin. 2, se
prevăd domeniile în care statul are putere exclusivă de legiferare, printre
care se afla și relațiile statului italian cu Uniunea Europeană. Conform
alineatului 3, în relațiile dintre regiuni și Uniunea Europeană au competență
concurentă în materia legiferării atât statul cât și regiunile.
În conformitate
cu alin. 122 nimeni nu poate face parte în același timp dintr-un Consiliu
regional sau un guvern regional si una din camerele parlamentului, dintr-un
consiliu regional sau guvern regional și parlamentul European.
LUXEMBURG
În art. 49 bis,
se prevede că exerciţiul rezervat prin Constituţie
puterilor legislativă, executivă şi judiciară poate reveni prin tratate instituţiilor de drept
internaţional (revizuirea din 1956). Nu există în textul
constituţional referiri speciale la Uniunea Europeană.
OLANDA
Ca și în Cazul
Luxemburgului, în constituția olandeză nu există menționări cu privire la
Uniunea Europeană. Art. 92 precizează că parte din puterea legislativă,
executivă sau judecătorească poate fi conferită unor organisme internaționale,
urmare a semnării unor tratate.
Prevederile din aceste tratate, care sunt în conflict cu legea
fundamentală sau care ar conduce la un conflict de constituționalitate, pot fi
aprobate doar cu votul a două treimi din membrii Parlamentului.
CAPITOLUL II
PRIMA LARGIRE
DANEMARCA
Nici în cazul Danemarcei nu există
prevederi exprese cu privire la Uniunea Europeană, art. 20 precizând ca
puterile/competențele conferite autorităților prin Constituție pot fi delegate
unor organisme internaționale prin acord mutual și sub condiția aprobării prin
lege.
IRLANDA
În articolul 29, alin 4, punctul 3,
Constituția[20] prevede că statul
Irlandez poate fi membru al Comunității Europene a Energiei Atomice (instituită
prin Tratatul de la Roma din 25 martie 1957). Pana la amendarea Constituției pe
27 iunie 2012 se prevedea că Irlanda poate fi membră a Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului
(instituită prin Tratatul semnat la Paris pe 18 aprilie 1951), a Comunității
Economice Europene (instituită prin Tratatul de la Roma din 25 martie 1957). De
asemenea, se stabilea că statul irlandez poate ratifica Actul Unic European
(semnat de statele membre ale Comunităților la Luxemburg pe data de 17
februarie 1986 și la Haga pe data de 28 februarie 1986).
La
punctul 4, se specifică faptul ca statul irlandez își afirmă angajamentul față de Uniunea Europeană,
în cadrul căreia statele membre acționează împreună pentru a promova pacea,
valorile comune și bunăstarea popoarelor. Conform punctului 5, statul irlandez
poate ratifica tratatul de la Lisabona, de modificare a Tratatului privind
Uniunea Europeană și a tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat
la Lisabona pe 13 decembrie 2007, și poate fi membru al Uniunii Europene
instituite în temeiul Tratatului.
Nicio prevedere a Constituției, se spune
în alineatul 6, nu abrogă legile emise, actele sau măsurile adoptate de statul
irlandez, înainte sau după intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona,
indispensabile prin prisma obligațiilor care decurg din calitatea de membru al
Uniunii Europene la care face referire alin. 5 sau de membru al Comunității
Europene a Energiei Atomice, și nici nu se opune ca legile emise, actele și
masurile adoptate de:
-
Comunitatea
Europeană a Energiei Atomice sau organismele acesteia,
-
Comunitățile
Europene sau Uniunea Europeană ori organismele acestora,
-
Organismele
competente conform tratatelor la care face referire art. 29
să aibă putere de lege în
Irlanda.
Alin. 7 prevede ca statul
irlandez își poate exercita dreptul de opțiune și libertatea de acțiune cu
privire la cooperarea consolidată, prevăzută de art. 20 din Tratatul Uniunii
europene, de asemenea, referitor la Protocolul 19, privind aquis-ul Schengen
integrat in cadrul Uniunii Europene și Protocolul 21 privind poziția Regatului Unit și a Irlandei cu privire la spațiul de
libertate, securitate și justiție; dar acest drept va putea fi exercitat doar
cu aprobarea celor două camere ale parlamentului.
Alin.
8 statuează că statul Irlandez poate achiesa la deciziile, regulamentele sau
alte acte care în conformitate cu Tratatul Uniunii Europene și Tratatul privind
funcționarea Uniunii Europene:
-
autorizează Consiliul European să nu se supună
principiului unanimității,
-
autorizează
adoptarea unei proceduri legislative ordinare
-
sunt
adoptate sub imperiul subparagrafului (d) al art. 82.2, paragraful 3 al art.
83.1 și paragrafele 1 și 4 din art. 86, din Tratatul privind funcționarea
Uniunii Europene, cu privire la spațiul de libertate, securitate și
justiție;
sub condiția că achiesarea
trebuie aprobată de ambele camere ale parlamentului.
Statul irlandez nu va adopta
deciziile luate de Consiliul European în considerarea art. 42 din Tratatul
Uniunii Europene cu privire la politica de securitate și apărare comună, dacă
acea decizie angajează statul Irlandez.
REGATUL UNIT AL MARII BRITANII
In
cazul Marii Britanii nu exista o constituţie scrisă. Una din definiţiile
constituţiei britanice spune ca aceasta este „un mănunchi de reguli, convenţii
şi practici care reglementează sau califică organizarea, puterile şi atributele
guvernului şi relaţiile dintre persoane şi autorităţile publice”[21]. Este o constituţie „instabilă, nedistinctă şi
neîntărită”.
O
constituţie nu este instrumentul care reglementează exercitarea puterii
publice, ci stabileşte o ordine prin care puterea publică se constrânge pe
sine. Constituţia scrisă încearcă sa sistematizeze şi să supra-pună anumite
reguli de respectat inclusiv în procesul de adoptare şi creare a al altor
reguli. Dar indiferent dacă aceste supra-reguli sunt adunate astfel încât suportul
lor să poată fi pus in „buzunar[22]”,
sau sunt disparate in peste 300 de legi pornind de la Magna Charta şi ajungând
la Tratatul de la Lisabona, până la urmă „faptele sunt mai puternice decât
constituţiile” (Léon Duguit) şi „<> nu este în mod
necesar aceiaşi cu <>” ( Roscoe Pound)[23].
Dacă în Constituţiile altor state, prevederile privind Uniunea Europeană au
fost determinate de dorinţa de a le pune în acord cu tratatele privind CEE şi
apoi UE, în cazul Marii Britanii, aceste prevederi au intrat de la sine în
Constituţie, prin ratificarea respectivelor tratate.
Unul
din motivele pentru care Marea Britanie nu a adoptat o constituţie scrisă este
acela că de la 1066 încoace nu a existat un eveniment social-istoric (intern)
într-atât de puternic încât sa ducă la un nou început, care să impună
redactarea unei constituţii (în cazul americanilor avem războiul de
independenţă, al francezilor – Revoluţia care le poartă numele, al multor ţări
central şi est europene eliberarea de sub diverse imperii, etc.). Dar
penetrarea externă şi-a făcut loc, fostul preşedinte francez Giscard dʼEstaing
declarând în 2007 că Tratatul (de la Lisabona) este in esenţă vechiul tratat
constituţional[24]. Coroborând cele de mai
sus cu prevederile Legii Comunităţilor Europene adoptată de parlamentul
britanic în 1972 (cu modificările ulterioare, datorate transformării
tratatelor) putem spune, cu riscul de a-i înfuria pe britanici, că beneficiază
de o constituţie scrisă şi, mai ales, aplicabilă.
Constituția
britanică a fost asemuită[25]
cu o tapiserie, țesută abil și înfrumusețată în timp, urzeala fiind monarhia
iar textura fiind/alcătuită din încăpățânarea/ambiția și stima de sine a
urmașilor primilor invadatori anglo-saxoni.
Desigur
că, în ciuda cuvintelor frumoase despre Constituția Britanică, au existat voci
care nu au fost de acord cu adoptarea în 13 iulie 1972 a Legii Comunităților
Europene, Tony Benn, om politic britanic, afirmând cu privire la această
adoptare că "a avut loc o lovitură de stat, comisă de o clasă politică ce
nu credea în suveranitatea populară"[26].
CAPITOLUL II: A
DOUA LARGIRE – 1981
GRECIA
În anul 2001 art. 28 din Constituția Greciei[27]
a fost completat cu o clauză interpretativă, în care se stipulează că acest
articol constituie fundamentul în ce privește participarea țării la procesul de
integrare Europeană. Astfel s-a reușit,
fără a fi necesară o nouă numerotare sau adăugare de indici să se pună în acord
ordinea constituțională cu aceea europeană.
Articolul
28, alineatul 1 prevede ca normele de drept internațional si tratatele
internaționale ratificate, fac parte din dreptul intern și au prioritate față
de dispozițiile contrare din legile interne. Sub condiția reciprocității,
normele de drept internațional și tratatele internaționale sunt aplicabile și
străinilor.
Conform
alineatului 2 competențele conferite de constituție pot fi transferate unor
organe internaționale, când aceasta servește interesului național și promovează
cooperarea cu alte state. Este necesară o majoritate exprimată de trei cincimi
din totalul membrilor parlamentului pentru a fi ratificat un atare tratat sau
acord internațional.
Alineatul
3 prevede că Grecia în mod liber își poate limita suveranitatea națională, în
măsura în care acest lucru este cerut de interesul național, cu condiția să nu
fie încălcate drepturile omului și bazele guvernării democratice și se
realizează pe baza principiilor de egalitate și sub condiția reciprocității.
În
art. 70, alin 8 se prevede că regulamentele parlamentului vor reglementa
modalitatea în care parlamentul va fi informat de către guvern cu privire la
proiectele normative din cadrul Uniunii Europene.
Alineatul
2 al art. 80, (baterea sau emiterea de moneda este reglementată prin lege)
beneficiază la rândul său de o clauză interpretativă prin care se dispune ca
numitul alineat nu împiedică participarea Greciei la procesul de unificare
economică și monetară europeană, în contextul mai larg al integrării europene,
conform art. 28 din Constituție.
CAPITOLUL IV
A TREIA LĂRGIRE
PORTUGALIA
Constituția
Portugaliei[28] prevede în art. 7, alin 6
că sub rezerva reciprocității și respectându-se principiile fundamentale ale
statului de drept precum și principiul subsidiarității, Portugalia poate
exercita în cooperare, în comun sau prin intermediul instituțiilor Uniunii
atribuțiile necesare construcției și consolidării Uniunii Europene în vederea
realizării unei coeziuni economice,
sociale și teritoriale, a unui spațiu de libertate, securitate și justiție,
precum și a definirii și realizării unei politici externe, de securitate și
apărare comună.
Tratatele
Uniunii Europene și dispozițiile adoptate de instituțiile acesteia în cadrul
lor de competență sunt aplicabile în dreptul intern, în conformitate cu dreptul
Uniunii și cu respectarea principiilor fundamentale ale statului de drept (art.
8, alin. 4).
Articolul
15, alin. 5 prevede că sub rezerva reciprocității, legea poate acorda
cetățenilor țărilor Uniunii Europene rezidenți în Portugalia, dreptul de a
alege și de a fi aleși în cadrul alegerilor pentru Parlamentul European.
Alineatul
ultim al art. 33 (care reglementează expulzarea, extrădarea și dreptul la azil)
dispune că prevederile anterioare nu constituie o piedică în aplicarea
cooperării penale judiciare în cadrul Uniunii Europene.
In
art. 112 se dispune ca transpunerea actelor juridice ale Uniunii Europene în
ordinea internă de drept se realizează prin intermediul unei legi, a unei
ordonanțe sau, conform alin 4, același articol, al unui decret regional.
Conform art. 119, alin. 1, lit. i), sunt publicate
în Monitorul Oficial[29]
rezultatele la alegerile pentru Parlamentul European.
Art.
133 precizează, că președintele republicii fixează conform legii electorale
data alegerilor prezidențiale, parlamentare, a alegerilor pentru Parlamentul
European și pentru camerele legislative ale regiunilor autonome.
Conform
art. 161, lit. n) Parlamentul are competența de a se pronunța în condițiile
legii asupra problemelor supuse deciziilor Uniunii Europene care sunt de
competența sa legislativă. Art. 163, lit. f) dispune ca Parlamentul are
competența de a supraveghea și examina participarea Portugaliei la procesele de
construcție europeană, în condițiile legii.
Art.
164 determină domeniile competență absolută a parlamentului în materia
legiferării, printre care, la lit. p) sunt specificate regulile de nominalizare
a membrilor organelor Uniunii Europene, cu excepția celor din Comisie.
În
exercitarea funcțiilor sale politice guvernului portughez îi revine obligația
de a informa parlamentul în timp util cu privire la procesul construcției
Uniunii Europene, in considerarea art. 161, lit. n) și 163, lit. f), se
stipulează în art. 197.
Conform
art. 227, lit. v), regiunile autonome se pronunță din proprie inițiativă sau la
cererea puterilor publice constituționale asupra problemelor care sunt de
competența celor din urmă dar care privesc și regiunile autonome; de asemenea
ele participă la definirea poziției Portugaliei în cadrul procesului
construcției Europene în chestiunile care le privesc în mod special. De
asemenea, prevede lit. x)[30]
a aceluiași articol, regiunile autonome participă la construcția Uniunii
europene fiind reprezentate în diferite instituții regionale ale Uniunii și
având delegați implicați în procesul de decizie la nivel european, atunci când
se abordează chestiuni care le privesc; totodată regiunile autonome transpun
actele juridice europene, conform art. 112.
SPANIA
Constituția Spaniei nu conține dispoziții
exprese cu privire la uniunea Europeană
CAPITOLUL V
A PATRA LĂRGIRE
AUSTRIA
In Austria
amendamentele constituţionale trebuie aprobate de două treimi din parlamentari,
fiind necesar un cvorum de cel puţin jumătate din membrii Parlamentului.
Constituţia Austriacă este una suplă. Referendumul pentru adoptarea revizuirii
Constituţiei se organizează doar în cazul în care o treime din membrii uneia
din camere o cer. Referendumul este obligatoriu dacă are loc o revizuire
fundamentală. Suntem în prezenţa unei constituţii care a fost asaltată de
modificări, pentru că orice lege care era considerată a fi problematică din
punct de vedere constituţional, a fost declarată lege constituţională, pentru a
fi evitat controlul Curţii Constituţionale[31].
Astfel, pentru legiuitorul austriac a fost destul de simplu sa modifice articolul
23 din Legea Fundamentală, acesta devenind un adevărat subcapitol intitulat
”Uniunea Europeană”, ajungându-se până la art. 23 indice f. Aceste dispoziții privind
Uniunea Europeană se regăsesc în Capitolul I, după prevederile generale. Alte
referiri la Uniunea Europeană le găsim în art. 10, alin (1), punctul 18, art. 30, alin.
(3), art. 117, alin. (2), art. 141, art. 151, alin. (3)[32].
In
art. 10, alin (1), pct. 18 se precizează că Federația are putere de legiferare
și execuție în ceea ce privește Parlamentul European.
Art.
23a reglementează alegerea membrilor Parlamentului European. Alegerea acestora
se va realiza în concordanță cu principiile reprezentării proporționale, pe
bază de vot egal, direct, secret și personal. Au dreptul de a alege atât
bărbații și femeile de cetățenie austriacă care au împlinit optsprezece ani cel
mai târziu în ziua alegerilor și nu și-au pierdut dreptul de vot, în
conformitate cu legislația europeană, cât și cetățenii altor state membre ale
Uniunii Europene, care au dreptul sa voteze in conformitate cu legislația
europeană. Prevederile privind procedura alegerilor se reglementează prin lege
federală. In alineatul 2 se precizează că pentru alegerile europene, teritoriul
federal constituie o singură circumscripție.
In
Austria, dreptul de a fi ales îl au persoanele care au împlinit nouăsprezece
ani cel mai târziu în ziua alegerilor si care sunt cetățeni austrieci sau
cetățeni ai unei țari membre a Uniunii Europene și au drept de vot în
conformitate cu legislația europeană (alin. 3). Interzicerea dreptului de vot poate
avea loc doar ca urmare a unei hotărâri judecătorești, se precizează în alin.
4. Punerea în aplicare și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European
au loc sub supravegherea biroului electoral desemnat pentru alegerile
Consiliului Național. Votarea în străinătate trebuie să aibă loc în cadrul unui
birou electoral. Dispoziții mai detaliate în privința votului în străinătate
pot fi aprobate doar prin întrunirea unui cvorum alcătuit din jumătate din
membrii Consiliului Național și adoptarea trebuie sa fie făcută de cel puțin
două treimi din membrii prezenți, se specifică în alineatul 5. În ultimul
alineat se precizează că listele electorale vor fi întocmite de municipalități,
în funcție de sfera lor de competență. Funcționarilor publici care candidează
la un loc in Parlamentul European li se
va acorda timpul necesar în vederea depunerii candidaturii. Funcționarii
publici care au fost aleși în Parlamentul European vor fi suspendați din
funcție pe perioada mandatului, pierzând și drepturile salariale de funcționar
public, dispoziții detaliate urmând a se adopta prin lege (art. 23b, alin. 1).
Profesorii
universitari, in conformitate cu art. 23b, alin. 2, îşi pot continua activitatea
de cercetare, predare sau examinare dacă sunt membri ai Parlamentului European,
dar drepturile lor salariale vor fi calculate în funcţie de activitatea
desfăşurată şi nu pot depăşi douăzeci și cinci
la sută dintr-un salariu de profesor universitar. Având in vedere faptul
ca legea Constituționala prevede incompatibilități ale unor funcții cu cea de
membru sau fost membru al Consiliului Național, aceste funcții vor fi
incompatibile cu calitatea de membru al Parlamentului European[33].
Articolul
23c reglementează participarea reprezentanților austrieci la anumite instituții
europene nominalizarea pentru Comisia Europeană, Curtea Europeană de Justiție,
Tribunal, Curtea de Conturi, Comitetul de Gestionare al Băncii Europene de Investiții,
Comitetul Regiunilor, revenind guvernului federal, potrivit primului alineat.
Conform alineatului secund, in ceea ce
privește nominalizările Guvernul Federal va acționa de comun acord cu Comisia
principala a Consiliului National. In ce privește deciziile planificate,
Guvernul Federal trebuie să informeze simultan Comisia Principală a Consiliului
Național precum și președintele republicii. Conform alineatului 3, pentru
desemnarea reprezentanților în Comitetul Economic și Social, Guvernul Federal
va solicita propuneri de la organizații profesionale legal constituite precum și
de la alte organisme reprezentând diferite categorii ale vieții economice și
sociale. Participarea austriacă, în acord cu alineatul 4, la nominalizarea
membrilor din Comitetul Regiunilor și a membrilor
supleanți se va face pe baza propunerilor Landurilor (un candidat), cât și a
Asociației Orașelor Austriece[34]
și a Asociației Comunelor Austriece[35]
(câte trei candidați). Guvernul Federal va informa Consiliul Național in
legătura cu propunerile făcute în conformitate cu alin. 3 și 4 si Consiliul
Federal cu propunerile făcute conform alin. 2, 3 și 4.
Federația,
potrivit art. 23d, trebuie să informeze fără întârziere Landurile cu privire la
toate proiectele din cadrul Uniunii Europene, care afectează autonomia
Landurilor, sau ar putea prezenta orice interes pentru acestea, trebuind a li
se da posibilitatea de a prezenta un aviz, într-un interval de timp rezonabil,
stabilit de Federație. Acest aviz va fi prezentat Cancelariei Federale. Aceste
prevederi se aplică și in cazul unităților administrativ teritoriale, dacă le
sunt afectate sfera de influență/domeniul de acțiune sau alte interese
importante. Reprezentarea municipalităților revine Asociației Orașelor
Austriece și Asociației Comunelor Austriece.
Conform
alineatului 2, în măsura in care Landurile supun atenției federației un aviz
unitar, asupra unui proiect din cadrul Uniunii Europene in care legiferarea
aparține landurilor, Federația este ținută de acest aviz in ceea ce privește
negocierile și votul in cadrul Uniunii Europene. Nu se poate deroga de la acest
aviz decât pentru motive imperative cu privire la politica externă sau de
integrare europeană. Federația trebuie să aducă la cunoștința landurilor aceste
motive fără întârziere. De asemenea, conf. alin. 3, în măsura în care o acțiune
din cadrul Uniunii Europene aduce atingere atribuțiilor de legiferare ale
landurilor, guvernul federal poate desemna un reprezentant nominalizat de
landuri pentru a lua parte la luarea deciziilor in cadrul Consiliului.
Exercitarea unei atare delegări se va realiza in cooperare și coordonare cu
membrul competent al Guvernului Federal. Prevederile alineatului 2 se aplică de
asemenea și unui atare delegat. În cazul în care atribuțiile legislative
privesc legiferarea federală delegatul va răspunde în in fața Consiliului
Național și în fața landurilor dacă aceste atribuții privesc legiferarea din
cadrul acestora. Precizări detaliate, cu privire la dispozițiile alineatelor
1-3 urmând a fi stabilite printr-o convenție între Federație și Landuri.
Landurile
trebuie sa ia masurile necesare implementării legislației europene în ceea ce
privește sfera lor de competență, în caz contrar, și dacă o instanță europeană
constată această lacună, competența pentru luarea acestor măsuri se transferă
Federației. In cazul in care Landul a luat masurile necesare, legea sau
regulamentul adoptate de guvernul federal va rămâne fără efect.
Art.
23e prevede că membrul competent al Guvernului federal va informa fără
întârziere Consiliul National și
Consiliul Federal cu privire la toate proiectele Uniunii Europene, in vederea
emiterii unui aviz (alin. 1).
În
cazul în care Consiliul National va înainta un aviz membrului guvernului
federal cu privire la un proiect din cadrul Uniunii Europene, care va trebui
pus în aplicare printr-un act al Consiliului Național, membrul guvernului este
ținut de acest aviz in timpul negocierilor cu Uniunea Europeană. Abaterea de la
acest aviz este permisă doar cu privire la motive imperative de politica
externa europeană și de integrare (alin. 2).
În alin. 3 se precizează că în cazul în
care membrul Guvernului Federal dorește să se abată de la avizul la care face
referire alin. 2, acesta trebuie să informeze din nou Consiliul National. În măsura în care actul juridic aflat în curs
de pregătire la Uniunea Europeană ar însemna un amendament la Constituție, o
abatere este admisibilă doar în cazul în care Consiliul Național nu se opune
într-un interval de timp rezonabil.
În cazul în
care Consiliul Național a emis un aviz in conformitate cu alin. 2, după votul
în cadrul Uniunii Europene reprezentantul guvernului va întocmi un raport
adresat Consiliului Național. În special, reprezentantul guvernului va informa
fără întârziere Consiliul Național în cazul unei abateri de la acel aviz,
arătând în același timp și motivele (alin. 4).
Consiliul
național își exercită competențele care îi revin în conformitate cu alin 1-4
prin intermediul Comisiei principale. Prevederi detaliate fac obiectul unei
legi federale cu privire la regulamentul de ordine interioară al Consiliului
Național. Cu acest prilej urmând a se reglementa în ce măsură proiectele din
cadrul Uniunii Europene vor fi tratate de o sub-comisie speciala permanentă din
cadrul Comisiei Principale sau se vor afla în sfera de atribuții a Consiliului Național,
conf. alin. 1-4. Art. 55, alin 3 din Constituție se aplică în consecință și
pentru sub-comisie[36].
În cazul în
care Consiliul Federal înaintează un aviz reprezentantului guvernului federal
cu privire la un proiect din cadrul Uniunii Europene care va trebui pus în
aplicare printr-o lege federală necesitând aprobarea Consiliului Federal în
virtutea art. 44, alin 2 din Constituție, acest aviz obliga reprezentantul
guvernului la respectarea sa în timpul negocierilor și votului din cadrul
Uniunii Europene. Abaterea de la aviz este posibilă doar pentru motive care țin
de politica externă și de integrare europeană. Modul de exercitare a
atribuțiilor Consiliului Federal în conformitate cu dispozițiile alineatelor 1
si 6 este stabilit prin regulamentul de ordine interioara al Consiliului,
statuându-se în ce măsură proiectele din cadrul Uniunii Europene vor fi de
competența unei comisii special desemnate în acest scop sau competența
Consiliului Federal.
În art. 23f,
alin. (1) se prevede ca Austria, în
virtutea titlului 5 din TUE, așa cum a fost modificat prin tratatul de la Nisa,
participă la Politica Externă și de securitate a Uniunii Europene. Aceasta
include participarea la sarcinile menționate în art. 17, alin (2) din TUE[37],
precum și la masurile prin care relațiile economice cu una sau mai multe țari
terțe se suspendă, se restricționează
sau încetează. Deciziile Consiliului European cu privire la politica de apărare
comună a Uniunii Europene și cu privire la integrarea Uniunii Vest Europene in
Uniunea Europeană trebuie aprobate de Consiliul Național și Consiliul Federal
prin aplicarea art. 44 alin (1), respectiv a alin. (2)[38].
Prevederile art. 23e, alin. (2) până la (5) se aplică deciziilor adoptate în
cadrul politicii externe și de securitate comună în conformitate cu titlul V
din Tratat; de asemenea se aplică și deciziilor adoptate în cadrul cooperării
polițienești și judiciare, conform titlului VI din TUE[39].
Alin. (3) al art. 23f precizează că este necesar un acord între cancelar și
ministrul de externe pentru votarea deciziilor cu privire la misiunile de
menținere a păcii.
În cazul în
care prin decizia luată se naște obligația statului Austriac de a trimite
unități militare sau persoane, aprobarea pentru masurile prevăzute în alin. (3)
nu va putea fi dată decât sub rezerva supunerii acesteia procedurii prevăzute
de Legea Constituțională referitoare la trimiterea de unități militare sau
persoane în străinătate.
FINLANDA
În forma
actuală, Constituția Finlandei[40]
a intrat în vigoare în anul 2000, fiind amendată în 2012. Finlanda este membră
a Uniunii Europene, se arată în art. 1, alin (3). Cetățenii finlandezi si
cetățenii Uniunii Europene rezidenți în Finlanda au drept de vot pentru
alegerile europarlamentare, in conformitate cu legea organică. Biroul
parlamentar se suspendă pentru perioada în care titularul acestuia este ales in
parlamentul european. Pe această perioadă un membru supleant îl va înlocui, se
precizează în art. 28.
Alineatul (3)
al art. 50, care reglementează natura publică a activității parlamentare,
precizează că membrii unei comisii parlamentare, atunci când se analizează
chestiuni legate de politica externa a Finlandei sau afaceri europene, vor
respecta nivelul de confidențialitate considerat necesar de comisa de afaceri
externe sau comisia principală după ce au luat act de opinia guvernului.
Art. 66, alin
(2) stipulează că primul ministru reprezintă Finlanda la Consiliul European. Dacă
în mod excepțional guvernul nu decide altfel, primul ministru reprezintă
Finlanda la activitățile Uniunii Europene care necesită reprezentarea la cel
mai înalt nivel.
Guvernul este însărcinat
cu pregătirea la nivel național a deciziilor luate în cadrul Uniunii Europene,
și decide măsurile luate de Finlanda legate de acestea, în afara cazului în care
o asemenea decizie necesită aprobarea Parlamentului. Parlamentul participă la
pregătirea la nivel național a deciziilor luate în cadrul Uniunii Europene în
conformitate cu prevederile Constituției[41]
(art. 93, alin. 2).
În art. 94,
alin 2, se prevede că o hotărâre privind acceptarea unei obligații
internaționale sau denunțarea acesteia se ia cu majoritate de voturi exprimate.
Cu toate acestea, dacă propunerea se referă la Constituție sau la modificarea
frontierelor naționale, sau transferul de autoritate către Uniunea Europeană, o
organizație internațională sau un organism internațional și care prezintă
importanță în ceea ce privește suveranitatea Finlandei, decizia se va lua cu o
majoritate de cel puțin două treimi din voturile exprimate.
O ordonanță de
guvern, se arată în art. 95, alin. 2, emisă în vederea intrării în vigoare a
unei obligații internaționale este considerată în acord cu procedura
legislativă ordinară cu privire la emiterea unei legi. Cu toate acestea, dacă
vizează o modificare a teritoriului sau a Constituției ori transferul de
autoritate către Uniunea Europeană, o organizație sau un organism internațional
și care privește suveranitatea Finlandei, parlamentul o va adopta fără amânare
cu o majoritate de voturi de cel puțin două treimi din voturile exprimate.
Articolul 96,
dispune că Parlamentul examinează proiectele de acte legislative, tratatele
care urmează a fi adoptate în cadrul Uniunii Europene și care de altfel ar fi
fost de competența sa. Guvernul
transmite orice proiect prevăzut în alineatul precedent sub forma de scrisoare
de guvern, parlamentului, în vederea emiterii unui aviz. Acest proiect este examinat în cadrul
Comisiei Principale și, în general, în cadrul uneia sau mai multor comisii,
care vor emite un aviz către Comisia Principală. Cu toate acestea, Comisia de
afaceri externe examinează proiectele cu privire la politica externă și de
securitate. Comisia Principală sau comisia de afaceri externe au posibilitatea,
daca este cazul, să emită un aviz către guvern cu privire la proiect. Consiliul
președinților[42] poate înscrie un atare
proiect pe ordinea de zi, în vederea dezbaterii în ședință plenară, totuși, Parlamentul
nu va lua nicio decizie cu privire la proiectul în cauză. In alin. 3 se
precizează ca guvernul informează comisiile de specialitate cu privire la
proiectele din cadrul Uniunii Europene. Comisia Principală sau Comisia de
Afaceri Externe vor primi informări cu privire la poziția guvernului asupra
acelor proiecte.
Conform art.
97, Comisia Principală, la cerere sau oricând este necesar primește rapoarte
din partea guvernului cu privire la proiectele din cadrul Uniunii Europene.
Consiliul Președinților poate înscrie un atare proiect pe ordinea de zi, în
vederea dezbaterii în ședință plenară, totuși, Parlamentul nu va lua nicio
decizie cu privire la proiectul în cauză.
În alineatul 2
se prevede că primul ministru informează Parlamentul sau una dintre comisii, despre
chestiunile abordate în cadrul reuniunilor Consiliului European atât anterior
cât și după acestea, fără întârziere,. În mod identic se va acționa când
amendamentele vizează modificarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
Comisia de specialitate a Parlamentului poate emite un aviz cu privire la
respectiva informare.
SUEDIA
Constituţia
suedeză este alcătuită din patru legi fundamentale[43],
adoptate în perioade diferite: Legea
Guvernării (Instrument of
Government) adoptată în 1974,
Legea Succesiunii (1810), Legea Libertăţii Presei (1949), Legea Fundamentală a
Libertăţii de Exprimare (1991)[44].
În anul 2011
Constituția (respectiv Legea Guvernării) a fost modificată, fără consultarea
populației, un referendum fiind organizat doar în cazul în care o zecime din
membrii parlamentului îl solicită.
Art. 10, din
cadrul primului capitol dispune ca Suedia este membra a Uniunii Europene.
În
conformitate cu art. 2, punctul 6, cap. 8, alegerile pentru Parlamentul
European sunt reglementate prin lege.
În cadrul
capitolului 10 – Relații internaționale – se prevede la art. 4 că parlamentul
poate aproba, în conformitate cu art. 3, un acord încheiat în cadrul cooperării
cu Uniunea Europeană, chiar dacă acest acord se află în stadiul de proiect.
Parlamentul
poate transfera puterea decizionala către Uniunea Europeană în măsura în care
acest transfer nu afectează principiile de bază ale Constituției. Această
decizie trebuie aprobată de o majoritate formată din trei pătrimi din membrii
prezenți, dar nu mai puțin de jumătate din numărul total al parlamentarilor. O
atare decizie poate fi adoptată și prin respectarea procedurii privind
revizuirea Constituției. Transferul nu poate avea loc pană când nu a fost
aprobat în conformitate cu art. 3. Guvernul are, conform art. 10, obligația de
a informa parlamentul și de a se consulta cu organele desemnate de acesta cu
privire la evoluțiile din cadrul cooperării cu Uniunea Europeană, norme mai
detaliate urmând a se stabili prin lege.
Considerații cu
privire la dispozițiile privind Uniunea Europeană în constituțiile statelor
denumite și ”Cei cincisprezece”
Deviza Unitate în diversitate se
adeverește atât în cazul constituțiilor statelor fondatoare ale Uniunii
Europene cât și al celor care au aderat până în anul 1995, inclusiv. În funcție de lumea lor politică, de
naționalism, de instituția revizuirii legii fundamentale, în constituțiile
acestor țări întâlnim, sau nu, prevederi cu privire la cea mai grandioasă
construcție economico-politică din această parte a lumii.
Sunt țari care au introdus prevederi explicite cu privire la delegarea de
competență sau transferul de autoritate/putere către Uniunea Europeană ori cu
privire la exercitarea în comun a acestor puteri în cadrul Uniunii Europene
(cazul Franței). Unele constituții au fost modificate datorită puterii
judecătorești, cum este cazul Irlandei, Curtea Supremă – decizia în cazul Crotty
fiind decisivă în acest sens – a decis că Irlanda nu poate ratifica Actul Unic
European decât sub condiția ca Legea Fundamentală să fie mai întâi modificată
încât să permită ratificarea.
Unele state, Franța, Austria, Irlanda, menționează expres, nominalizează
tratate precum si tratate modificatoare, sunt consemnate, determinate inclusiv
articole din respectivele tratate, articole care de-a lungul timpului și-au
schimbat numerotarea, generând o modificare de formă a respectivelor
constituții.
Modificările constituționale privind Uniunea Europeană, fie au beneficiat
de un capitol dedicat special (Franța, Austria), fie au fost inserate în
cuprinsul Legii Fundamentale, în funcție de instituțiile reglementate – norme
internaționale, relațiile dintre Federație și Landuri, etc. (Suedia, Germania).
Soluția cea mai ingenioasă pare cea adoptată de Grecia cu ale sale ”clauze de
interpretare”, evitându-se astfel supra-numerotarea articolelor (sau chiar
renumerotarea după cum s-a întâmplat în cazul de mai târziu al României).
Obiectul reglementărilor este diferit, Germania reglementând inclusiv
procentul datorat de Guvernul Federal și de Landuri în cazul unor sancțiuni
europene.
Majoritatea țărilor care beneficiază de prevederi privind Uniunea
Europeană în constituție au prevăzut obligația executivului de a informa
parlamentul cu privire la actele care au loc în cadrul uniunii, deși există un protocol
cu privire la rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană.
În ce privește transferul de competență, nu există o formulă universal
acceptată. S-a apelat la formulări variate, chiar în cadrul aceleiași
constituții, existând o serie de formulări: ”delegare”, ”transfer”, ”limitare”,
”exercitare în comun”etc. De exemplu, Constituția germană menționează[45]: ”participare” (art. 23),
”delegare” (art. 23), ”transfer” (art. 24) și ”limitare a suveranității” (art.
24). Constituția franceză consemnează termeni ca: ”participare” (art. 88),
”transfer” sau ”exercitare în comun a suveranității” (același articol).
Dacă unele țări au făcut eforturi în ceea ce
privește formularea, altele au ales să nu introducă în textul constituțional
nicio referire la Uniunea Europeană (Danemarca, Spania)
CAPITOLUL VI
MARELE VAL –
2004
CEHIA
Prevederile constituționale[46]
ale Cehiei cu privire la Uniunea Europeană sunt laconice, dat fiind
euroscepticismul opiniei publice din această țară. În consecință cele trei
mențiuni cu privire la Uniunea Europeană le întâlnim in art. 62 și 87. Primul,
care reglementează atribuțiile președintelui, stipulează la lit. (l) că acesta
va iniția un referendum cu privire la aderarea Cehiei la Uniunea Europeană și
va face public rezultatul. Art. 87 reglementează instituția Curții
Constituționale și specifică faptul că aceasta este competentă să judece
apelurile la decizia președintelui de a nu iniția un referendum cu privire la
aderarea Cehiei la Uniunea Europeană, lit. (l) și dacă referendumul cu privire
la Uniunea Europeană s-a desfășurat în conformitate cu prevederile
constituționale privind referendumul având ca obiect aderarea Republicii Cehe
la Uniunea Europeană și cu regulamentul său de aplicare, lit. (m).
Articolul 10a prevede că anumite
puteri pot fi transferate unor organizații internaționale, în baza unui acord.
Articolul
10b prevede că guvernul informează cu regularitate si a priori parlamentul cu
privire la problemele legate de obligațiile care decurg din calitatea de membră
a țării la organizațiile prevăzute în art. 10a.
Constituția
Cehiei nu conține prevederi speciale cu privire la transferul autorității către
instituțiile europene, prevederile cu privire la acest aspect fiind de natură
generală.
CIPRU
Constituția[47]
statului cipriot nu conține prevederi speciale cu privire la Uniunea Europeană.
ESTONIA
Dată fiind faptul ca țările baltice își
câștigaseră de puțin timp independența, subiectul transferului de autoritate
către alte organisme era foarte sensibil[48]
la data aderării la Uniunea Europeană. În plus, aceste țări au parte de
constituții rigide, dificil de modificat. In Estonia, de exemplu, Preşedintele,
sau o cincime din membrii Parlamentului (Riigikogu) poate iniţia revizuirea Constituţiei, conform art.
78, alin1, lit. 8) coroborat art. 161 din
capitolul VX. Nu se
poate iniţia revizuirea şi nici nu se poate amenda Constituţia pe timp de
război sau când este declarată situaţia de urgenţă. Capitolul I al Constituţiei, intitulat Dispoziţii Generale precum şi capitolul
XV, Revizuirea Constituţiei nu pot fi
amendate decât prin referendum (art. 162). În art. 163 se prevede că Legea
Fundamentală poate fi amendată printr-o lege care a fost adoptată 1) prin
referendum, 2) două legislaturi consecutive, 3) de parlament ca o chestiune de
urgenţă. Actul de amendare al constituţiei va fi citit de 3 ori in Parlament,
între prima şi a doua lectură trebuie să treacă un interval de cel puţin trei
luni, iar între a doua şi a treia trebuie să treacă cel puţin o lună. La a
treia dezbatere se va decide şi modalitatea de amendare. Legea de amendare a
Constituţiei va fi supusă referendumului la cererea a trei cincimi dintre
parlamentului. Referendumul va avea loc la cel puţin trei luni de la adoptarea
legii de amendare. Pentru ca Legea Fundamentală să fie adoptată de două
Parlamente succesive trebuie ca ea să fie aprobată de Parlamentul iniţial cu
majoritate de voturi iar de cel de al doilea fără schimbări şi la prima
dezbatere cu o majoritate de trei cincimi. Conf. Art. 166, o rezoluţie pentru
dezbaterea unui proiect de lege care să fie amendată Constituţia în regim de
urgenţă, trebuie adoptată de patru cincimi din membrii parlamentului. În acest
caz Legea de schimbare a Constituţiei trebuie adoptată cu o majoritate de două
treimi din toţi membrii Parlamentului.
În cuprinsul legii de modificare a Constituţiei se va prevedea data de
intrare în vigoare, dar nu mai devreme de trei luni de la data promulgării de
către Preşedinte. Timp de un an nicio iniţiativă de lege de modificare a
constituţiei nu poate iniţiată dacă are acelaşi obiect cu o lege care nu a fost
adoptată prin referendum sau de Parlament.
Având
în vedere cele de mai sus este lesne de înțeles că procesul de modificare a
constituției în vederea aderării a fost foarte dificil, atât din punct de
vedere juridic dar și politic[49].
În
cele din urmă constituția Estoniei a fost ”suplimentată” prin Legea de Amendare[50]
(denumită și A Treia Lege Constituțională) adoptată prin referendum la data 14
septembrie 2003 și care a intrat în
vigoare pe 14 decembrie 2003. În primul alineat se prevede ca Estonia poate fi
membră a Uniunii Europene, cu respectarea principiilor fundamentate ale
constituției. În alineatul 2 se dispune că după aderarea la Uniunea Europeană,
Constituția Estoniei se aplică ținând cont de drepturile și obligațiile care
decurg din Tratatul de aderare. Alineatul 3 prevede că legea de Amendare poate
fi modificată doar prin referendum.
Menționăm
că niciuna din cele trei proceduri de amendare a Legii Fundamentale nu prevede
posibilitatea de a adopta un act constituțional care să existe alături de
constituție.
LETONIA
Situația
din Letonia a fost asemănătoare cu aceea din Estonia: euroscepticism și dificultatea procedurală de modificare a
constituției[51].
Parlamentul
(Saeima) poate revizui Constituţia în şedinţe la care trebuie să participe două
treimi din membrii săi. Amendamentele trebuie adoptate în trei dezbateri de o
majoritate de cel puţin două treimi din membrii prezenţi (art. 76). În cazul în
care Parlamentul revizuieşte articolele 1,2,3,4,6 sau 77 amendamentele pentru a
avea putere de lege trebuie supuse referendumului (art. 77). Iniţiativa pentru
revizuirea Constituţiei o pot avea şi alegătorii, printr-un proiect de lege
semnat de o zecime din electorat. Un amendament al Constituţiei supus
referendumului va fi considerat adoptat dacă cel puţin jumătate din electorat
votează în favoarea lui
Prevederile
privind Uniunea Europeană sunt lapidare și este evitată formularea directă
privind transferul de competență către instituțiile europene. Revizuirea din 8
mai 2003 a fost adoptată prin procedura parlamentară, fiind modificate art. 68,
79 și 101. Art. 68 reglementa ratificarea de către parlament a tratatelor
internaționale. A fost adăugat un paragraf nou, în care se arată că Letonia, în
scopul consolidării democrației, poate delega o parte din competențele
instituțiilor statului către instituțiile internaționale. Tratatele prin care
are loc un asemenea transfer de competență trebuie să fie ratificate de
parlament în ședințe la care participă cel puțin trei pătrimi din membrii
parlamentului, fiind necesară aprobarea cu o majoritate de două treimi din
membrii prezenți.
Alineatul
3 prevede că aderarea Letoniei este decisă prin referendum național inițiat de
Parlament.
Ultimul
alineat al art. 68 este o concesie acordată euroscepticilor, prevăzându-se în
cuprinsul acestuia că schimbări substanțiale în ce privește aderarea Letoniei
la Uniunea Europeană, vor fi aprobate prin referendum național, la cererea a
cel puțin jumătate din membrii parlamentului.
Articolul
79 prevede că o lege de revizuire a constituției trebuie aprobată de cel puțin
jumătate din electorat. Totuși, în privința referendumurilor referitoare la
aderarea la Uniunea Europeană sau la schimbări substanțiale cu privire la
aderarea Letoniei la Uniunea Europeană, prezența la vot trebuie să fie de cel
puțin jumătate din prezența de la precedentele alegeri parlamentare[52].
Articolul
101 prevede dreptul cetățenilor Uniunii Europene rezidenți în Letonia de a avea
calitatea de votant în cadrul alegerilor locale, precum și dreptul de a munci
în cadrul autorităților locale. Se specifică în continuare că limba vorbită în
aceste instituții este cea letonă.
LITUANIA
În
Lituania revizuirea Constituţiei[53]
este prevăzută în cap. XIV, art. 147 – 149. Iniţiativa revizuirii Constituţiei
poate aparţine unei pătrimi din membrii senatului sau unui număr de 300.000 de
electori. Pe durata stării de urgenţă sau a legii marţiale Constituţia nu poate
fi amendată. Prevederile art. 1 al Constituţiei „ Statul lituanian este o
republică democratică şi independentă” poate fi revizuit doar prin votul
favorabil a trei pătrimi din electorat. Prevederile Cap. I, „Statul Lituanian[54]” şi ale Cap. XIV, „Revizuirea Constituţiei” pot fi
revizuite doar prin referendum. Revizuirile care privesc alte capitole ale
Constituţiei trebuie dezbătute şi votate de Camere de două ori, la o distanţă
de timp de trei luni între voturi. Un proiect de lege privind revizuirea
Constituţiei va fi considerat adoptat dacă la fiecare ședință două treimi din
toţi membrii Parlamentului au votat în favoarea lui. Un amendament care nu a
fost adoptat nu poate fi depus în Parlament pentru reconsiderare mai devreme de
un an. Legea de revizuire a Constituţiei nu poate intra în vigoare mai devreme
de 6 luni de la promulgare.
Inițiativa
de a adopta cu privire la Uniunea Europeană o lege constituțională diferită, în
loc de a fi modificată constituția în cuprinsul său, a fost în concordanță cu
tradiția constituțională din Lituania, spre deosebire de experiența estoniană,
art. 150 proclamând în 1991 si 1992 alte legi ca parte constitutivă a Legii
Fundamentale[55]. Astfel a fost deschis
drumul spre adoptarea Legii constituționale cu privire la aderarea Republicii
Lituania la Uniunea Europeană.
Parlamentul
Lituaniei în vederea punerii în aplicare a voinței cetățenilor lituanieni,
exprimată prin referendumul privind aderarea Lituaniei la Uniunea Europeană, se
arată în preambulul Legii Constituționale, exprimându-și convingerea că Uniunea
Europeană respectă drepturile și libertățile fundamentale ale omului, și că aderarea
Lituaniei la Uniunea Europeană va contribui la o asigurare mai eficientă a drepturilor și libertăților omului;
constatând că Uniunea Europeană respectă identitatea națională și tradițiile
constituționale ale statelor membre; în dorința de a asigura o participare cu
drepturi depline a Lituaniei la integrarea europeană, precum și de a asigura securitatea
Lituaniei și bunăstarea cetățenilor ei, adoptă și proclamă prezenta Lege Constituțională.
În
primul alineat se prevede Lituania va exercita în comun sau va transfera către
Uniunea Europeană competențele instituțiilor statului prevăzute în tratatele
constitutive. De asemenea, Lituania, alături de celelalte state se va bucura de
drepturile conferite de calitatea de membru al Uniunii Europene și își va îndeplini
obligațiile care îi revin.
Alineatul
2 prevede că normele dreptului Uniunii Europene vor face parte din dreptul
intern al Lituaniei. În ce privește normele cuprinse în Tratatele constitutive,
acestea se vor aplica direct, având prioritate față de dispozițiile contrare
din dreptul intern. Obligația guvernului
de a informa parlamentul cu privire la proiectele actelor cu caracter
obligatoriu din cadrul Uniunii Europene, este prevăzută în alin. 3. Guvernul
trebuie să consulte parlamentul cu privire la proiectele legislative din cadrul
Uniunii Europene care reglementează domenii care în conformitate cu constituția
sunt de competența parlamentului, acesta din urmă putând recomanda o anumită
poziție. Comisia de Afaceri Europene și Comisia de Afaceri Externe pot, în
conformitate cu regulamentele parlamentului, sa remită guvernului opinia
parlamentului cu privire la propunerile legislative din cadrul Uniunii
Europene. Guvernul trebuie să examineze recomandările sau avizele parlamentului
și informează parlamentul despre punerea lor în practică, in conformitate cu o
procedură prevăzută de lege. Guvernul va
examina propunerile legislative din cadrul Uniunii Europene respectând
procedura stabilită prin lege. În ce privește aceste propuneri, guvernul poate
adopta decizii sau hotărâri față de care dispozițiile art. 95 din constituție
nu sunt aplicabile[56].
MALTA
Constituția
Maltei[57]
beneficiază o singură dispoziție specială cu privire la Uniunea Europeană, și
anume în art. 65 (amendat în anul 2003) care dispune că sub rezerva respectării
constituției parlamentul adoptă legi în vederea asigurării păcii, ordinii și a
bunei guvernări în Malta, în conformitate cu respectarea deplină a drepturilor
omului și principiilor general acceptate în dreptul internațional precum și cu
respectarea obligațiilor regionale și internaționale ale statului maltez, în
special acelea asumate prin Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană semnat la
Atena pe data de 16 aprilie 2003.
POLONIA si SLOVENIA
În
constituția polonă și cea slovenă[58]
nu întâlnim prevederi speciale vizând Uniunea Europeană, fiind singurele țări
din fostul bloc comunist care nu au adoptat astfel de norme. Aderarea s-a
produs, ca și în cazul altor țari care au ales să nu menționeze Uniunea
Europeană în legile lor fundamentale, sub imperiul normelor constituționale
care reglementează dreptul internațional, prevăzându-se delegări de competență,
art. 90, alin. (1) în cazul Poloniei – modificat în 1997 – și art. 3a în cazul
Sloveniei – modificat în 2003.
SLOVACIA
Constituția[59] Slovaciei este prima
dintre Legile Fundamentale ale țarilor ex-comuniste dornice a adera la Uniunea
Europeană, care a suferit modificări în vederea aderării, fiind una dintre
constituțiile cel mai lesne de amendat, este necesară aprobarea a trei cincimi
din numărul total al deputaților.
Art.
7 alin 2 prevede ca Republica Slovacă poate printr-un tratat internațional
ratificat și promulgat în condițiile legii sau în baza unui astfel de tratat, sa
transfere exercițiul unei părți din drepturile sale către Comunitățile Europene
și Uniunea Europeană. Actele cu caracter normativ ale Comunităților Europene și
ale Uniunii Europene au prioritate față de dispozițiile din legile interne.
Implementarea actelor cu caracter normativ se va face prin lege sau ordonanță
de guvern, în conformitate cu art. 120, alin. 2.
Art.
120 alin 2 precizează că în cazul în care este astfel prevăzut de lege,
guvernul emite ordonanțe în vederea respectării acordului european de asociere
dintre Comunitățile Europene și statele lor membre, pe de o parte, și Republica
Slovacă, pe de altă parte, şi pentru respectarea tratatelor internaționale
prevăzute la articolul 7, alineatul (2).
Pentru
aderarea la Uniunea Europeană a fost nevoie de o majoritate de trei cincimi din
numărul total al deputaților, pe când ratificarea tratatelor care stabilesc
aderarea la o altă organizație necesită
o majoritate simplă.
Conform
art. 129, alin. (3) Curtea Constituțională se pronunță cu privire la
legitimitatea și constituționalitatea alegerilor parlamentare, locale și
europarlamentare.
Art.
87, alin. (4) precizează că regulile privind publicarea legilor europene, vor
fi stabilite prin lege.
UNGARIA
Constituția
Ungariei[60] prevede în art. E (parte
a capitolului Principii Fundamentale)
că în scopul promovării libertății, bunăstării și securității popoarelor din
Europa, Ungaria contribuie la unitatea
europeană (sublinierea ne aparține).
În
alineatul (2) se stipulează că în vederea participării la Uniunea Europeană în
calitate de stat membru și în virtutea unui tratat internațional Ungaria poate exercita
în comun cu celelalte state membre prin intermediul instituțiilor Uniunii
Europene anumite competențe prevăzute de Constituție, în măsura în care acest lucru este
necesar pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor, conform
tratatelor fondatoare. Legislația europeana, în cadrul stabilit de paragraful
(2), poate prevedea norme generale obligatorii de conduită.
În art. IX, capitolul ”Drepturi și
obligații” este prevăzută gratuitatea publicității electorale, inclusiv în ceea
ce privește alegerile pentru parlamentul European.
Art.
XXIII stipulează că toți cetățenii majori maghiari au dreptul de a alege și de
a fi aleși în cadrul alegerilor parlamentare, din cadrul consiliilor locale, al
primăriilor și al Parlamentului European. În alineatul următor le se recunosc
aceleași drepturi cetățenilor din statele membre UE, cu excepția dreptului de a
vota la alegerile parlamentare. Cetățenii dintr-un alt stat membru al Uniunii
Europene rezidenți în Ungaria, care și-au pierdut dreptul de vot în țara de
origine ca efect al unei hotărâri judecătorești sau prin efectul legii, vor fi
excluși de la exercitarea acestui drept și pe teritoriul Ungariei, se arată în
alin. (6).
În
art. XXVII alin. (4) se stipulează că nimeni nu poate fi condamnat pentru o
faptă care la data săvârșirii nu constituia infracțiune conform dreptului
maghiar sau actelor normative ale Uniunii Europene.
Al
treilea capitol reglementează Statul maghiar. În art. 8, alin (3) lit.
c) cu privire la referendum, se arată că nu se poate organiza referendum
național având ca obiect dispozițiile legilor privind alegerea membrilor
parlamentului, reprezentanților administrației publice locale, primăriilor și a
membrilor Parlamentului European.
În
art. 9, alin. (3) lit. e) se prevede că președintele fixează data pentru
alegerile parlamentare, locale, europarlamentare și cât și pentru referendum.
Parlamentul poate cere
informări guvernului cu poziția ce va fi adoptată în procesul de luare al
deciziilor din cadrul Uniunii Europene și își poate exprima avizul cu privire
la proiectele aflate în agenda de lucru, guvernul fiind obligat sa ia în
considerare respectivul aviz (art. 19).
Art. 37, alin. (6) prevede
că în cazul în care statul maghiar este obligat la plata unor sume ca urmare a
hotărârilor Curții Constituționale, a Curții Europene de Justiție, ori altă
instanță sau organ executiv, iar datoria publică depășește cincizeci la sută
din produsul intern brut și în conformitate cu legea bugetului de stat nu
există fonduri suficiente, se va institui o contribuție ale cărei fonduri vor
fi folosite exclusiv cu destinația stingerii respectivei obligații.
Conform art. 47, alin. (3)
guvernul are dreptul de a decide cu privire la desfășurarea forțelor armate
maghiare și a trupelor străine conform alin. (2), urmare a hotărârilor luate la
nivelul Uniunii Europene și NATO. Guvernul are obligația de a înainta un raport
parlamentului și de a notifica președintele cu privire la acest aspect.
CAPITOLUL VII
ULTIMELE
(ÎNCEPÂND CU 1 IULIE 2013) TREI ȚARI
BULGARIA
În
anul 2005 Constituția Bulgariei[61]
a fost revizuită adoptându-se dispoziții speciale cu privire la Uniunea
Europeană.
Adunarea Naţională are dreptul de a amenda
orice dispoziţie a Constituţiei, cu excepţia prerogativelor Marii Adunări
Naţionale. Iniţiativa introducerii unui amendament constituţional aparţine unei
pătrimi din membrii Adunării Naţionale şi Preşedintelui. De la data introducerii
amendamentului, acesta trebuie dezbătut nu mai devreme de o lună de la data
depunerii şi nu mai târziu de trei luni (art. 154). Un amendament
constituţional trebuie să întrunească o majoritate de trei pătrimi din membrii
parlamentului, votându-se de trei ori în trei zile diferite. O propunere care a
întrunit mai puţin de trei pătrimi din voturi, este susceptibilă a fi
reintrodusă după nu mai puţin de două luni şi nu mai mult de cinci luni. Pentru
a fi adoptată la noua dezbatere propunerea trebuie să întrunească la noua
dezbatere o majoritate de două treimi din totalul membrilor Adunării (art.
155). Amendamentul constituţional va fi semnat şi promulgat de preşedintele
Marii Adunări Naţionale, fiind publicat în Monitorul Oficial in termen de şapte
zile de la data adoptării (art. 156). Marea Adunare Naţională va avea 400 de
membrii aleşi conform legii în vigoare. Conform art. 158 Marea Adunare
Naţională va:
1. Adopta noua Constituţie
2. Rezolva orice schimbare teritorială a
Republicii Bulgaria şi va ratifica tratatele internaţionale care prevăd aceste
schimbări
3. Rezolva schimbările cu privire la forma
structurii statului sau a formei de guvernare
4. Rezolva amendamentele cu privire la
art. 5 alin. 2 şi 4[62],
şi art. 57 alin. 1 şi 3 din Constituţie
5.
Rezolva amendamentele cu privire la modificarea cap. IX din Constituţie
(revizuirea).
Doar preşedintele şi cel puţin jumătate
din membrii Marii Adunări Naţionale au dreptul de a introduce o propunere de
revizuire in conformitate cu art. 158.
Mandatul Adunării Naţionale expiră la data alegerilor pentru Marea Adunare Naţională. Preşedintele va programa alegeri pentru Marea Adunare Naţională într-un interval de trei luni de la data adoptării rezoluţiei prin care se stabilesc alegeri pentru Marea Adunare Naţională. Rezoluţia trebuie să întrunească o majoritate de două treimi din totalul membrilor Adunării. După rezolvarea amendamentelor Marea Adunare Naţională îşi încheie mandatul, fiind organizate alegeri pentru Adunarea Naţională (excepţia o constituie situaţiile de urgenţă, când mandatul Marii Adunări Naţionale se prelungeşte).
Mandatul Adunării Naţionale expiră la data alegerilor pentru Marea Adunare Naţională. Preşedintele va programa alegeri pentru Marea Adunare Naţională într-un interval de trei luni de la data adoptării rezoluţiei prin care se stabilesc alegeri pentru Marea Adunare Naţională. Rezoluţia trebuie să întrunească o majoritate de două treimi din totalul membrilor Adunării. După rezolvarea amendamentelor Marea Adunare Naţională îşi încheie mandatul, fiind organizate alegeri pentru Adunarea Naţională (excepţia o constituie situaţiile de urgenţă, când mandatul Marii Adunări Naţionale se prelungeşte).
Prin Decizia din 5 iulie 2004 Curea
Constituțională a Bulgariei a hotărât că niciunul din posibilele amendamente de
la acea dată nu intra sub imperiul prevederilor care cereau instituirea Marii
Adunări Naționale, revizuirea realizându-se în conformitate cu procedura
ordinară și nu conform celei speciale, mult mai dificilă.
Art.
4 alin (3) prevede că Bulgaria participă la construcția și dezvoltarea Uniunii
Europene. Conform art. 22, alin (1)
cetățenii străini și persoanele juridice străine pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor numai în condițiile rezultate din aderarea
Bulgariei la Uniunea Europeană, sau din alte tratate internaționale ratificate,
promulgate și care au intrat în vigoare
precum și pe cale de moștenire legală.
În
art. 42, alin. (3) se precizează că alegerile pentru parlamentul European și
participarea cetățenilor din statele membre ale Uniunii Europene la alegerile
locale din Bulgaria se vor reglementa prin lege.
Conform
art. 85, alin (1) pct. 9) Adunarea Națională va ratifica sau denunța tratatele
internaționale prin care se conferă Uniunii Europene puteri ce decurg din
Constituție. Legea de ratificare a respectivului tratat trebuie adoptată cu o
majoritate de doua treimi din membrii parlamentului.
Art.
105 reglementează obligația de informare pe care Consiliul de Miniștri o are
fața de Adunarea Națională cu privire la aspectele care decurg din obligațiile Bulgariei
care rezultată din calitatea de membră a Uniunea Europeană (alin.3) precum și
de informare cu privire la proiectele și adoptarea actelor cu caracter normativ
din cadrul Uniunii Europene, având obligația de a întocmi rapoarte detaliate
(alin. 4).
ROMANIA
Urmare
a amendamentelor din octombrie 2003, din punct de vedere constituțional România
a fost cea mai pregătită țară în ceea ce privește aderarea[63].
Cu atât mai interesant este cazul României cu cât această țară are cea mai
rigidă constituție în ceea ce privește revizuirea, orice amendament fiind supus
referendumului (iar unele dispoziții sunt interzise la amendare: caracterul
național, independent, unitar si indivizibil
al statului, forma republicană de guvernare etc.).
Esența
modificărilor consta in art. 148[64]
pe care îl redam integral:
ARTICOLUL 148 Integrarea în Uniunea Europeană
(1) Aderarea României la tratatele
constitutive ale Uniunii Europene, în scopul transferării unor atribuţii către
instituţiile comunitare, precum şi al exercitării în comun cu celelalte state
membre a competenţelor prevăzute în aceste tratate, se face prin lege adoptată
în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului, cu o majoritate de două
treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor.
(2) Ca urmare a aderării, prevederile
tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări
comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare
din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică,
în mod corespunzător, şi pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor
constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul, Preşedintele României,
Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a
obligaţiilor rezultate din actul aderării şi din prevederile alineatului (2).
(5) Guvernul transmite celor două Camere ale
Parlamentului proiectele actelor cu caracter obligatoriu înainte ca acestea să
fie supuse aprobării instituţiilor Uniunii Europene.
Conform
art. 16 „Egalitatea în drepturi”, alin. (4), ” În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană,
cetăţenii Uniunii care îndeplinesc cerinţele legii organice au dreptul de a
alege şi de a fi aleşi în autorităţile administraţiei publice locale”.
Articolul
38 dispune că în condițiile aderării României la Uniunea Europeană, cetățenii
romani au dreptul de a alege si de a fi aleși in Parlamentul European.
Alin.
(2) al art. 44 stipulează că: Cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi
dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate
din aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte tratate internaţionale
la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prevăzute
prin lege organică, precum şi prin moştenire legală.
În
art. 135, alin. (2) pct. g) se prevede că statul trebuie să asigure aplicarea
politicilor de dezvoltare regională în concordanţă cu obiectivele Uniunii
Europene.
Art.
137 dispune că în condiţiile aderării la Uniunea Europeană, prin lege organică
se poate recunoaşte circulaţia şi înlocuirea monedei naţionale cu aceea a
Uniunii Europene.
CROAȚIA
După
10 ani de la debutul negocierilor privind aderarea la Uniunea Europeană Croația
va deveni membră începând cu 1 iulie 2013.
Constituția
croată[65]
dispune în art. 9 că nu pot fi extrădați sau expulzați cetățenii țării cu
excepția cazurilor în care se pune în aplicare un mandat de arestare emis în
conformitate cu un tratat internațional sau aquis-ul comunitar al Uniunii
Europene.
Conform
art. 45 cetățenii care au împlinit optsprezece ani au drept de vot în cadrul
alegerilor pentru Parlamentul European (alin2), cetățenii aflați în străinătate
specifică în alineatul următor, având
dreptul să voteze în secțiile de votare organizate în cadrul birourilor diplomatice
sau consulare.
Art.
133 garantează dreptul la administrație locală al cetățenilor, inclusiv celor
din alte state țări membre, în conformitate cu aquis-ul comunitar..
Articolul 143 dispune că în conformitate cu art. 142[66]
din Constituţie, Republica Croaţia în calitate de stat membru al Uniunii
Europene, participă la crearea Europei unite, pentru a asigura, alături alte
state europene, pacea, libertatea, securitatea şi prosperitatea, şi de a atinge
alte obiective comune în conformitate cu principiile fondatoare şi valorile
Uniunii Europene. Conform alineatului, Croația poate transfera instituțiilor
Uniunii Europene competențele necesare în exercitarea drepturilor şi
îndeplinirea obligaţiilor care decurg din calitatea de membru.
Art.
144 dispune că în Parlamentul European cetățenii croați vor fi reprezentați în
mod direct. Totodată parlamentul croat va participa la procesul legislativ
european în conformitate cu tratatele constitutive ale Uniunii Europene.
Guvernul are obligația de a informa parlamentul cu privire la proiectele
legislative și la deciziile aflate în curs de adoptare din cadrul instituțiilor
Uniunii Europene. Parlamentul poate emite avize care să constituie temelia
acțiunilor întreprinse de Guvern în cadrul instituțiilor Uniunii Europene. Dreptul
parlamentului de a supraveghea acțiunile guvernului din cadrul Uniunii Europene
se reglementează prin lege. Croația va fi Reprezentată în Consiliul European de
guvern sau de președintele țării, ăn funcție de atribuțiile constituționale ale
fiecăruia.
Conform art. 145, exercitarea drepturilor care
rezultă din aquis-ul comunitar va fi identică cu exercitarea drepturilor care
decurg din dreptul intern. Toate actele normative adoptate de Croația în cadrul
instituțiilor din Uniunea Europeană vor fi aplicate în conformitate cu aquis-ul
comunitar. Agențiile guvernamentale, organele locale și persoanele învestite cu
autoritate publică au obligația de a aplica direct dreptul Uniunii Europene.
Autoritatea judecătorească are obligația de a drepturile subiective care se bazează pe aquis-ul
comunitar.
Cetățenii,
conform art. 146, se bucură de drepturile conferite de aquis-ul comunitar, în
special dreptul la liberă circulație, dreptul de a vota și de a fi ales în
cadrul alegerilor europarlamentare, dreptul la protecție diplomatică și
consulară din partea oricărui stat membru al Uniunii Europene, dreptul la
petiționare.
În
Croația cetățenii Uniunii Europene se bucură de toate drepturile garantate de aquis-ul comunitar.
CONCLUZII
La cincisprezece ani după căderea cortinei
de fier opt din fostele state satelit sovietic au aderat la Uniunea Europeană.
Din nou întâlnim diversitatea în unitate. Două dintre aceste țări, deși au
amendat constituțiile în vederea aderării, nu au introdus dispoziții speciale
cu privire la Uniunea Europeană. Nicio țară nu a mai preluat în cuprinsul
Constituției denumiri de tratate sau articole din acestea, mulțumindu-se să
facă referire la ”Tratatele Constitutive”.
Dat fiind subiectul sensibil cu privire la
suveranitate și în constituțiile acestor țari găsim sintagme diferite cu
privire la preluarea de către instituțiile Uniunii Europene a unor puteri de
legiferare: ”delegare de competență”, ”exercitare în comun a puterilor
conferite de constituție”, ”transferare de atribuții”.
Dacă țările vechi membre au avut timp să
absoarbă modificările care au apărut la nivelul Comunităților Europene (și apoi
Uniunii Europene) constituțiile noilor state membre, care au pus un accent important
pe suveranitatea statului, pe independența sa, pe indivizibilitatea statului,
s-au confruntat cu situația de a face față unor schimbări care aveau nuanță
federalistă. Cizma sovietică se transforma în pantoful occidental? Nu. Se
cristaliza o cooperare unică, recunoscută chiar și de țările mai puțin
euro-file, într-un continent măcinat de dezbinări Uniunea Europeană a arătat că
se poate tinde spre întreg.
În ciuda faptului că Legile Fundamentale
ale țărilor ex-comuniste sunt rigide, majoritatea impunând condiții greu de
îndeplinit pentru amendare, toate au fost modificate în vederea aderării.
Cine s-ar fi gândit în anul 1951 ca
majoritatea țărilor care vor alcătui Comunitatea Europeană (și apoi Uniunea
Europeană) va avea în cuprinsul constituțiilor cel puțin o referire specială cu
privire la aceste instituții? În unele țări s-ar impune unele modificări de
natură constituțională[67],
pentru a se evita provocările cu privire la supremația dreptului comunitar și astfel
încât participarea la construcția europeană să primească o legitimitate
sporită.
[1]
Hathaway, Oona A., "International Delegation and Domestic
Sovereignty" (2008). Faculty Scholarship Series. Paper 833. http://digitalcommons.law.yale.edu/fss_papers/833
[2] Alec Stone Sweet, Thomas Brunell. "Constructing a
Supranational Constitution: Dispute Resolution and Governance in the European
Community" American Political Science Review 92 (1998): 63-81.
Disponibilă la: http://works.bepress.com/alec_stone_sweet/15
Disponibilă la: http://works.bepress.com/alec_stone_sweet/15
[3] A Moravcsik The choice for Europe: social
purpose and state power from Messina to Maastricht, citat de Hathaway, Oona A, Op.
cit, pag. 134.
[4] Deleanu, Ion, „Instituţii şi proceduri
constituţionale: în dreptul român şi comparat”, Ed. C.H. Beck, 2006, pag. 7.
[5] Astfel debutează prezentarea UE pe site-ul
oficial: http://europa.eu/about-eu/basic-information/index_ro.htm
. O prezentare modificată, in trecut specificându-se următoarele: Uniunea
Europeană este un parteneriat economic şi politic unic în lume, care reuneşte
27 de ţări. Timp de peste o jumătate de secol a contribuit la menţinerea păcii,
stabilităţii şi prosperităţii, a ridicat standardele de viaţă, a lansat o
monedă unică şi a evoluat constant către crearea unei pieţe unice în cadrul
căreia persoanele, bunurile, serviciile şi capitalul să poată circula liber, ca
şi cum s-ar afla pe teritoriul unei singure ţări, sursa internet: http://pauloprea.blogspot.ro/2011_06_01_archive.html
[6] Albi, Anneli, ”EU Enlargement and the Constitutions of Central and Eastern Europe”,
Cambridge University Press, New York, 2005, pag. 10.
[8] Belgia este împărțită în 4 regiuni
lingvistice, art. 4, alineatul ultim din Constituție determinând cvorumul care
trebuie atins pentru modificarea granițelor respectivelor regiuni (zone).
Adăugăm ca vechea provincie Barbant a fost separată în 1995 în trei noi
entități; Provincia Brabantul Flamand, Provincia Brabantul
Valon și Regiunea Capitalei Bruxelles.
[10] Acest articol
nu este aplicabil aderărilor ce intervin în urma unei conferinţe
interguvernamentale a cărei convocare a fost hotărâtă de Consiliul European
înainte de 1 iulie 2004
[11] Conform acestui articol, proiectul de lege nu este supus referendumului atunci când Preşedintele Republicii decide să îl supună
Parlamentului convocat în Congres; în acest caz, proiectul de revizuire nu este
aprobat decât dacă întruneşte majoritatea de trei cincimi din voturile
exprimate. Biroul Congresului este cel al Adunării Naţionale.
[12] Sura internet pentru constituția
Germaniei: https://www.btg-bestellservice.de/pdf/80201000.pdf
, http://www.bundestag.de/htdocs_f/documents/cadre/loi_fondamentale.pdf
[13] Bundesrat
[14] Art. 79 reglementează revizuirea
Constituției, lege de
modificare a acesteia trebuie aprobată de două treimi din membrii
Bundestag-ului (Parlamentului) şi votul a două treimi din membrii
Bundesrat-ului.
[15] Aceste articole prevăd că deciziile în
Bundestag, respectiv Bundesrat se iau cu majoritate de voturi exprimate.
[16] Fiecare land are cel puţin trei voturi,
landurile cu mai mult de două milioane de locuitori au patru voturi, landurile
cu mai mult de şase milioane de locuitori au cinci voturi, iar landurile cu mai
mult de şapte milioane de locuitori au şase voturi.
[17] Devenit între timp art. 126, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:115:0047:0199:ro:PDF
, pag. 99.
[18] Supra, nota 30.
[19] Sursa internet Constituția italiana: http://english.camera.it/cost_reg_funz/345/348/436/listaArticoli.asp#Nuova_Risorsa_200210911341
[20] Sursa internet constituția Irlandei: https://www.constitution.ie/Documents/Bhunreacht_na_hEireann_web.pdf
,
[21] Turpin Colin, Tomkins, Adam,: „British Government and the Constitution”, CAMBRIDGE
UNIVERSITY PRESS,
2007, pag. 4.
[22] Deleanu, Ion, Op. Cit. pag. 217
[23] Autorul francez si cel american sunt
citaţi de Turpin, Colin, Tomkins, Adam, op. cit, pag. 4.
[25] Robert L Maddex, „ Constitutions of the
World”, CQ Press, Washington, 2008, editia a 3-a, pag. 469.
[26]
Christopher Booker, Richard North, ,
„Uniunea Europeană sau Marea amăgire – istoria secretă a construcției europene ”,
Ed. Antet XX Press, 2004, pag
[29] Diário
da República
[30] Menționăm că alfabetul limbii portugheze
nu include in mod normal literele K, W şi Y
[31] Sursa internet: http://pauloprea.blogspot.ro/2011_04_01_archive.html
[32] Sursa Constituție Austria: http://legislationline.org/documents/section/constitutions
si http://www.vfgh.gv.at/cms/vfgh-site/english/index.html,(
ultima varianta prezintă o selecție în limbile germană, engleză și franceză,
site-ul este al Curții Constituționale a Austriei, aceiași selecție poate fi
găsită pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe austriac). Adăugăm ca Uniunea Europeană este menționată
si in art. 73, cu privire la desemnarea persoanei care să sustituie un ministru
federal, un sejur într-o țară a UE neconstituind o cauză care sa determine
delegarea altei persoane.
[33] Art. 59
prevede ca un membru al Consiliului Național, al consiliului Federal sau
al Parlamentului European nu poate face parte in același timp din celelalte
două instituții corpuri electorale.
[34] Österreichischer Städtebund
[35] Österreichischer Gemeindebund
[36] Art. 55, alin 3, face referire la alegerea
membrilor Comisiei Principale si a sub-comisiei permanente.
[37] Intre timp,, art. 17 a devenit art. 42; o
modificare indirectă a Constituției Austriece… Dar având in vedere istoria
statului austriac, menționarea foarte directă a unui articol dintr-un tratat in
cuprinsul Constituției este de înțeles, dat fiind faptul că este vorba de
misiuni militare externe, de menținere a păcii, dar militare.
[38] Trebuie întrunit un cvorum, cel puțin
jumătate din membrii camerei trebuie sa fie prezenți, fiind necesară o
majoritate de doua treimi din voturi pentru adoptare.
[39]Dispozițiile titlului VI, privind
cooperarea polițienească și judiciară în materie penală, sunt înlocuite de
dispozițiile părții a treia titlul IV (renumerotat titlul V) capitolele 1, 4 și
5 din TFUE.
[40] Sursa internet pentru Constituția
Finlandei: http://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/1999/en19990731.pdf
[41] Art. 96 și 97 din Constituția finlandeză
reglementează acest aspect.
[42] Alcătuit din Președintele Parlamentului, cei doi vicepreședinți
și președinții comisiilor.
[43] O poziţie intermediară între Legile
fundamentale şi cele ordinare o ocupă Legea Parlamentului.
[44] Sursa internet pentru Constituția Suediei:
http://www.riksdagen.se/en/Documents-and-laws/Laws/The-Constitution/
, http://mjp.univ-perp.fr/constit/se1974.htm#10
[45] Alibi, Aneli, op.cit. pag. 13
[46] Sursa internet: http://www.psp.cz/cgi-bin/eng/docs/laws/1993/1.html
[47] Sursa internet pentru constituția
cipriotă: http://www.parliament.cy/easyconsole.cfm/id/491
[48] În anul 2001 conform sondajelor de opinie,
59% din populația Estoniei se opunea aderării.
[49] Președintele de atunci al Estoniei
sugerând posibilitatea ca poporul să fie consultat după câțiva ani de la aderare, cu privire la ieșirea din UE.
[50]Alcătuită din 4 aliniate.
[51] Sursa internet pentru constituția
Letoniei: http://www.saeima.lv/en/legislation/constitution
[52] In 2002 prezența la vot la alegerile
parlamentare a fost de 72 la sută, deci prezența necesară pentru aprobarea
referendumului cu privire la aderarea la UE a fost de 36 la sută.
[54] Suveranitatea aparţine naţiunii, puterile
se exercita prin intermediul Parlamentului, al Preşedintelui , guvernului şi al
puterii judecătoreşti, orice dispoziţie contrară constituţiei nu produce
efecte, teritoriul Lituaniei este unitar şi nu va fi federalizat, se mai
reglementează cetăţenia, protejarea cetăţenilor lituanieni din străinătate etc.
[55] Legea constituționala cu privire la statul
Lituanian și Legea constituțională de nealiniere a Lituaniei la alianțele
estice post sovietice.
[56] Art. 95 prevede că guvernul adoptă actele
cu majoritatea membrilor săi și acestea trebuie semnate de primul ministru și
de ministrul de resort.
[57] Consultată la adresa de internet: http://justiceservices.gov.mt/DownloadDocument.aspx?app=lom&itemid=8566&l=1
[58] Sursa internet: http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/angielski/kon1.htm
(site-ul parlamentului polon) si http://www.us-rs.si/en/about-the-court/legal-basis/constitution/
(site-ul Curții Constituționale a Sloveniei)
[59] Sursa internet: http://www.nrsr.sk/web/default.aspx?SectionId=124
[60] Varianta consolidată care a intrat in
vigoare la 1 aprile 2013 poate fi accesată la adresa: http://www.parlament.hu/angol/the_fundamental_law_of_hungary_consolidated_interim.pdf
[61] Sursa internet: http://www.parliament.bg/en/const
[62] Prevederile Constituţiei se aplică direct,
prioritatea legilor internaţionale
[63] Alibi, Aneli, op.cit. pag. 103.
[64] Sursa internet pentru Constituția
României: http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339
[65] Sursa internet: http://www.sabor.hr/Default.aspx?art=2405
[66] Art. 142 reglementează procedurile de
aderare a țării la alianțe internaționale, interzicerea unor alianțe, etc.
[67] A. Anieli, op. Cit. pag. 207
Comentarii
Trimiteți un comentariu